De Reis
De brug over de rivier de Kwai is de spoorbrug die gebouwd is bij de Thaise plaats Kanchanaburi als onderdeel van de Dodenspoorlijn (Birmaspoorweg). De spoorweg liep voor een groot deel parallel aan de rivier die destijds Khwae (oude transliteratie Kwai in het Nederlands en Engels, Kwaï in het Frans) heette en tegenwoordig Khwae Noi. Pierre Boulle, de auteur van Le Pont de la rivière Kwaï, was niet ter plekke geweest en heeft zich vergist in de naam van de rivier. De brug werd niet gebouwd over de Kwae maar over de Mae Klong (Meklong) op enkele kilometers voor de samenvloeiing met de Khwae. Toen er na het verschijnen van de film in 1957 steeds meer toeristen op zoek gingen naar de ‘brug over de Kwai’ en die daar niet aantroffen, besloten de Thaise autoriteiten in de jaren zestig de bovenloop van de Mae Klong te hernoemen in Khwae Yai en de Khwae in Kwae Noi. Bij de constructie van de spoorlijn verloren veel westerse krijgsgevangenen het leven, onder wie ook veel Nederlanders uit toenmalig Nederlands-Indië. Echter, bij de constructie van de brug zelf vielen relatief weinig doden (negen). De huidige brug is het originele exemplaar, de hulpbrug werd eerst ongeveer 200 meter stroomafwaarts gebouwd en was een houten constructie die voor aanvoer van materiaal diende. De huidige brug werd een aantal keren gebombardeerd, wat te zien is aan de gedeeltes met rechthoekige boogconstructies in plaats van de originele ronde. De ronde boogdelen waren in 1942 door de Japanners uit Java meegenomen. De rechthoekige komen uit Tokio. De Japanners hebben de brug na de Tweede Wereldoorlog hersteld.
Tijdens de cruise maken we kennis met deze bewogen geschiedenis maar ook met de adembenemende natuur, de oude Khmercultuur, de boeddhistische cultuur en het Thaise leven langs de rivier. Een schitterende en ontspannen reis op een van de mooiste plekken van Thailand!
De verzorging aan boord is op de basis van vol pension vanaf de lunch op dag 1 tot en met de lunch op dag 7.
RV River Kwai
De RV River Kwai is een boutique schip met 10 teakwood hutten die schitterend uitgevoerd zijn in koloniale stijl. Er kunnen maximaal 20 passagiers deelnemen.